Kurv - 0 Vare

Din indkøbskurv er tom.

Betalingskort
BLOG: Tidl. succesfuld teleboss - "Vi skal passe på os selv og hinanden på en smart måde!".
11/10/2018

BLOG: Tidl. succesfuld teleboss - "Vi skal passe på os selv og hinanden på en smart måde!".

Hanne Lindblad - Tidl. succesfuld CEO hos Call me – blogger om hvorfor hun efter ”Tal ordentligt” successen har valgt at engagere sig i "Brug mobilen med omtanke" gennem en bestyrelsespost i RadiCover, som udvikler og sælger såkaldte SmartProtection produkter – herunder mobil- og tablet covers med indbygget beskyttelse mod digitalt tyveri (RFID) og mobilstråler.

 

Jeg har arbejdet 13 år i den hårde danske mobilindustri og elskede det, fordi det er en industri, der har en transformerende effekt på den måde, som vi lever vores liv på. Mobilen er et meget stærkt redskab, som vi har fået imellem vores hænder i dag – og som vi gladeligt deler ud til vores børn i en meget ung alder. Faktum er, at vi i dag bruger rigtig megen tid sammen med vores mobile enheder døgnet rundt, året rundt. Hver tiende dansker siger faktisk: »jeg bruger mere tid på min smartphone end på min kæreste«. Men faktum er, at kærlighed ofte har to sider, og det gælder også for mobilen.

Ville have rådgivet kunderne på en anden måde… Danskernes mobilforbrug

I alle de år jeg arbejdede i mobilindustrien på topledelsesniveau havde jeg ikke en stærk bevidsthed om mobilstråling, for det aldrig var på agendaen. Jeg ved nu, at der var nogle kollegaer indenfor Legal, Sustainablity og Communication, der arbejdede med det og sikrede sig, at vi naturligvis overholdt alle regler. Efterfølgende har det affødt nogle dybe spørgsmål og refleksioner inde i mig om, hvorfor vi var så blinde overfor området i den daglige forretning, da min indsigt nu er, at den officielle lovgivning ikke kan følge med den digitale udviklingen. Med det jeg ved i dag ville jeg f.eks. som CEO have beskyttet mine egne medarbejdere bedre og have rådgivet kunderne på en anden måde.

Værdimæssige paralleller over på Callme

Derfor valgte jeg i 2017 at gå ind i bestyrelsen i RadiCover, der producere en række højkvalitets tilbehørsprodukter til vores mobile enheder, og som har en ambition om at øge bevidstheden hos danskerne om, hvor let det er at beskytte os selv mod de potentielt skadelige effekter af vores daglige favntag med mobilen. Jeg har i 13 år været med til at fremme den danske mobilindustri, og jeg føler i dag et dybt ansvar for at gøre danskerne mere bevidste om det faktum, at ingen kan give os garantier for, at mobilstråling slet ikke er skadeligt. Vi ved simpelthen ikke nok om dette relativt nye område endnu. Derfor skal vi være vågne nok til at beskytte os selv og dem, som vi holder af, og det kan vi netop gøre ved at anvende nogle af de gennemtestede teknologiske produkter, som RadiCover står bag. Desuden dukker der hele tiden nye problematikker op indenfor mobilområdet, som f.eks. digitalt tyveri (RFID), hvor du kan miste alle dine kreditkortdata på din mobil eller kontaktløse betalingskort, bare ved at én listig person passerer forbi dig på gaden. Vildt skræmmende! Det område favner RadiCover også med deres beskyttelsesprodukter, hvilket jeg syntes er giga cool.

Det tænder mig også, at jeg ser nogle stærke paralleller mellem Call me og RadiCover i vores tilgang til markedet, da der begge steder er fokus på at tilbyde løsninger til det, som man måske kan kalde ”skyggesiden af mobilindustrien”. Det kræver stort mod at gøre det, som kan ligne et oprør mod den etablerede tankegang i en magtfuld industri, men reelt set er der bare tale om en mere progressiv og rummelig måde at tænke på, der indeholder en accept af både det gode og det dårlige, og denne balance er der jo i virkeligheden for alt på denne jord. F.eks. tog vi i Call me i 2012 fat i den hårde tone blandt danskerne og inspirerede i årene fremover til en større bevidsthed og samtale omkring dette, hvilket gjorde os til det mest elskede mobilselskab i Danmark og førte til bedre resultater over hele linjen. RadiCover har skabt en række gennemtestede produkter, der gør det let at beskytte os selv og vores børn mod både mobilstråling og digitalt tyveri, samtidig med at RadiCover skærper folks bevidsthed ved at dele ny forskning, gode forbrugerråd og information indenfor begge områder. Og dette er et område, der er lige så vigtigt som ”Tal ordentligt”. Begge dele handler grundlæggende om vores daglige trivsel – et område, hvor der er brug for at vi alle har en nysgerrig tilgang og lægger mærke til, hvordan ting egentligt påvirker os og dem vi holder af.

Hver tiende dansker siger: »jeg bruger mere tid på min smartphone end på min kæreste«.

 

Vær på forkant med risici

Mobilstråling

Jeg håber og tror på, vores tid med en mere og mere politisk forbruger og bæredygtighed højt på listen. I ledelserne vil betyde, at telebranchen vil omfavne produkter som RadiCovers, der kan beskytte forbrugerne mod nogle af de negative sideeffekten ved vores mobile tidsalder for det betyder noget, at produkterne er der, hvor det største salg sker. Faktisk kunne en større ydmyghed og nysgerrighed på dette område være en måde, som telebranchen kunne omfavne Verdensmål 3, Sundhed og trivsel, på. Alle industrier har sideeffekter og jeg ser det som en dybt integreret del af ens bæredygtighedsarbejde, at man tænker 360 grader rundt – ikke kun i forhold til at overholde lovgivningen, hvilket jo er en forpligtigelse, men ved at tænke progressivt og give forbrugeren adgang til det brede udvalg. Ikke at tage produkterne ind er faktisk det samme som at sige, at vi er bange for dette område – og det holder jo ikke, når vi alle er storforbrugere af det. Det handler om at være på forkant med de risici, der er i enhver branche, og der er ingen tvivl om, at mobilstrålingsområdet og digitalt tyveri (RFID) er en stigende risici i mobilindustrien, som der faktisk er meget mere opmærksomhed på i udlandet end her i Danmark, hvilket desværre måske siger noget om vores åbenhed overfor nytænkning, hvilket står i stærk kontrast til tidens mantra om innovation.

Inderst inde vil vi mennesker gerne, at der er nogen som passer på os…

Tanken om at beskytte os selv mod noget, som vi ikke kan se og/eller ikke helt forstår endnu rent videnskabeligt eller som der bare er en minimal risiko for, har menneskeheden jo efterhånden en lang tradition for. Bare i den tid jeg har levet er f.eks. solcreme stormet frem, og det var slet ikke på agendaen, da jeg var barn i 60/70erne, hvilket vil sige at vi som Kirkegaard også sagde, lever forlæns og lærer baglæns! I den periode er bilerne også blevet meget sikre med masser af airbags, som vi jo ikke kan se inde i bilen, men som er der når vi har brug for dem.  Og jeg kunne fortsætte…

Det handler om bevidsthed, om viden i stedet for ignorance. Du kan ikke beskytte dig mod noget, som du ikke ved, og det er svært at vide alt. Derfor tror jeg, at vi som mobilforbrugere i fremtiden vil stille flere spørgsmål, for der bliver mere og mere opmærksomhed på dette område, da vi blandt andet er bekymrede for vores børn, som nærmest får en mobil i dåbsgave – eller i hvert fald en babyalarm, der udsender samme stråling som en mobil. Jeg tror, at vi i fremtiden i højere grad vil vægte og kræve, at de tilbehørsprodukter, som vi i forvejen betaler dyrt for, har flere funktionalitets lag, der kan beskytte os mod alt det, som vi ikke kan se eller bare ikke ved endnu, for der kommer jo hele tiden nye risici. Inderst inde vil vi mennesker gerne, at der er nogen som passer på os, så verden bliver mere tryg. Det er den boldbane, RadiCover spiller på, og jeg er vild med og stolt over, at være en del af den rejse.

 
 
 
 
 

Søg i nyheder
Afstemning

Er du bekymret for om mobilstråling er skadelig?